sunnuntai 10. huhtikuuta 2016

Istuntaongelmia



Taas kerran jouduin lähtemään tunnilta huonoin fiiliksin. Pienet asiat ponin kanssa esteitä kerätessä sai kuitenkin nostettua hymyn takaisin mun huulille, eikä Bassesta ole tietääkseni tullut myöskään kyselyitä vielä. Hoidin ponin huolella ennen tuntia, ja tunnin jälkeenkin olin mahdollisimman kauan sen luona. Vielä en sitä halunnut hyvästellä, koska ajattelin olla siinä toivossa, että saan viettää sen kanssa vielä monta hyvää hetkeä ennen sen lähtöä.

Tunnin tehtävä oli meille aika haastava, ja Bassekin oli tällä kertaa tosi haluton yhteistyöhön. Yhteistä säveltä ei millään ruvennut löytymään, ja vauhtia oli taas liikaa. Rataan mitä mentiin kuului pääty-ympyrä alkuun ja loppuun, jossa hypättiin kolme estettä. Toisella pitkällä sivulla oli taas linja, ja linjan jälkeen tultiin halkaisijalta pieni pysty, josta päästiin taas pääty-ympyrälle eri kierroksesta kuin aluksi. Esteet oli koko tunnin ristikoina tai tosi matalina pystyinä, ja juuri tuollaisilla pikkuesteillä kaikki mun virheet korostuu entisestään. Videoita katsellessa tajusin myös, että eihän mulla ollut edes ohjat kädessä, joten ei ihmekään jos poni ei totellut pidätteitä tai kääntynyt. Suuri ongelma oli myös mun oma istunta.

Lotta oli tällä kertaa mun mukana tallilla, kuvat ja videot siis hänen ottamiaan!




Jostain syystä mulla on juuri tuollaisilla pienillä esteillä hirveästi ongelmia oman istunnan kanssa. Ennen Basse hyppäsi tosi isosti pienetkin esteet, joten totuin siihen että silloinkin pitää mennä kunnolla mukaan. Nyt kun se ei enää juurikaan tee sitä, menen silti turhan paljon hyppyyn mukaan, josta opettajakin huomautti tunnilla. Mun istunta on menny muutenkin jotenkin tosi huonoksi pikkuesteillä, enkä osaa silloin kertoa selkeitä apuja, esim. mihin ollaan menossa ja mikä laukka ponilla pitäisi olla. Tosi monesti laukka vaihtuu juuri vääräksi tai en saa vaihdettua sitä oikeaksi esteen päällä. Menen myös liian eteen satulassa hypyn aikana, jos yhtään ymmärrätte mitä meinaan. Samalla jalat menee liian taakse eikä painopiste ole ollenkaan oikeassa kohdassa. Tätä ongelmaa mulla ei ole isommilla esteillä, silloin hyvä istunta tulee paljon luonnollisemmin.
Toinen ihan perusasia missä mulla on korjattavaa, on pidätteet. Lähden ihan huomaamatta automaattisesti tekemään tosi epätasaisia ja varmasti ponillekin epämiellyttäviä pidätteitä, jotka eivät mene läpi. Tämän takia joudun koko ajan olla vetämässä ohjista, kun en kerralla saa Bassea kuuntelemaan mun apuja. Basse oli kyllä muutenkin normaalia huonompi ratsastaa tuolla tunnilla, mutta eniten jäi ärsyttämään kun ei itse ratsastanut paremmin. Ei se auta kuin odottaa ensi kertaan ja paneutua silloin noihin ongelmakohtiin.






Ihan hävettää nuo ohjat, miten oon ees pystynyt ratsastaa tuollasilla... Ei sitten tullut mieleen lyhentää niitä vaikka puolella metrillä. Noh, tuosta koosteesta ainakin näette varmaan nuo ongelmat joista puhuin, kerran mentiin alussa myös ohi yhdestä esteestä kun mun apujen käyttö tais olla vähän hukassa. Mutta ehkä nyt oli taas tämmösen huonomman tunnin vuoro, kun viimeksi meni niin hyvin. Ens kerralla pitää sit vaan ratsastaa paremmin!




Tänään olin pitkästä aikaa ratsastamassa Desvalla, ja Roinkin selkään pääsin hetkeksi juuri tuona perjantaina ennen mun tuntia. Seuraavan kerran palataan varmaan sitten Desvan kuulumisten parissa, moikka!

14 kommenttia:

  1. Eihän se tietenkään kiva ole kun menee huonosti, mutta onnistumisien jälkeen epäonnistumiset tuntuu paremmilta! Kiva postaus silti ja varsinkin tuo kooste oli hyvä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä! Kiitos paljon ja kiva kuulla että tykkäsit :)

      Poista
  2. Hyvältähän se näyttää! Haha, mullakin on aina sama ongelma pikkuesteillä! En vain jotenkin osaa pysyä tarpeeksi pystyssä, mutta takana, eikä myötääminenkään onnistu ikinä:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hah joo siis tollaset miniesteet on nii vaikeita :D & kiitos paljon kommentista!

      Poista
  3. Hei, älä oo liian ankara ittelles, ei toi näytä ainakaan näin kouluratsastajan silmään mitenkään pahalta! Aina ei voi mennä hyvin, mutta usein niiden huonompien kertojen jälkeen tulee niitä parempia kertoja. Tsemppaa vaan ittees ja hoe ittelles, että kyllä sä pystyt, niin ens kerta menee jo paremmin:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, ens kerralla sit paremmin! Kiitos paljon kivasta kommentista (:

      Poista
  4. Taas tosi hyvä postaus sulta! Eihän se aina onnistu ja jo varmasti ens kerralla menee paremmin:)

    VastaaPoista
  5. Ei minun silmään näytä huonosta ratsastukselta! :) Selkeä postaus muuten, ihanasti kirjoitit ♥

    VastaaPoista
  6. Ihan hyvältähän tuo näyttää! Joskus on ihan hyvä, että tulee virheitä eikä mene niin hyvin, niistä opitaan ja jatkossa tehdään ne paremmin :) Minkälainen basse on muuten kun hoidat sitä, olen kuullut, että se olisi äksy tms, niin minkälainen se on sulle hoitaessa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä ei nykyää saa vissii ees hoitaa karsinassa nii en osaa sanoa millanen se siellä on, ei se ainakaa mielellää halua että mäkää sinne meen. Pesarilla se on tosi kiltisti, voi olla ettei se koskaa siinä oo ilkee mut mun kans ainaki käyttäytyy :) ja kiitos paljon kommentista!

      Poista
  7. Kivaltahan tuo ratsastus kuitenki loppjen lopuksi näytti! Noi on tollasia yleisvirheitä, niin ei kannata liikaa surra niitä :) Tosi kiva postaus taas! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva että oot jaksanu kommentoida aktiivisesti! Kiitos paljon :)

      Poista